Open Spreekuur: gewoontes volhouden en haaruitval

15 november 2022 00:25:44

In ‘Open Spreekuur’ wil ik de thema's die bij ons allemaal leven, eenvoudig en praktisch uitlichten. En die thema's, die komen écht van bij jullie! Via de website kan iedereen vragen inspreken, die ik met plezier beantwoord.

In deze aflevering hebben we het over hoe je gewoontes volhouden en wat je kan doen tegen haaruitval.

Waarom kan je geen gewoontes volhouden?

Net zoals Benjamin is dit waarschijnlijk een vraag die je jezelf vaak stelt. Geloof mij als ik zeg dat je niet alleen bent. Ook ik heb het hier soms moeilijk mee. Ik begin de aflevering met waarom het jou niet lukt om een gewoonte volhouden.

Ik geef je in deze aflevering een aantal regels om het vol te houden:

  1. Hou je aan 1 gewoonte per keer
  2. Hou je gewoontes klein
  3. Begin met de helft van wat je wil bereiken
  4. Laat jou niet leiden door eigen gedachten
  5. Geniet van jouw nieuwe gewoonte!

Ik vertel je ook hoe je je beloningscyclus kan activeren en hoe de nieuwe banen in onze hersenen gelegd worden die ervoor zorgen dat je een gewoonte wel zal volhouden.

Wil je nog meer weten hoe je gewoonten kan volhouden? Vanaf 20 december ligt mijn nieuwste boek ‘De Klik’ in de winkels.


Kan je haaruitval of dunner wordend haar tegen gaan?

Haaruitval komt vaker voor dan dat we erover praten. Zowel mannen als vrouwen, jongeren en ouderen kunnen er last van hebben. Wist je dat we allemaal 50 tot 100 haren per dag verliezen?

Maar welke soorten veroorzaakt problematisch haarverlies precies? Ik som in deze aflevering een aantal soorten op zoals androgene Alopecia, iets wat we vaak bij mannen zien, en tinea capitis. We hebben het ook over haarverlies door andere redenen zoals stress, veranderende hormonen, zwangerschap, emotionele en fysische schok of menopauze, ondervoeding en tractie alopecia.

Daarnaast geef ik enkele tips om haaruitval te voorkomen:

  • Dep je haar droog als je uit de douche komt
  • Probeer je haar zo veel mogelijk los te dragen
  • Vermijd trekken aan jouw haar
  • Probeer agressieve kleurproducten te vermijden
  • Gebruik zo weinig mogelijk haardrogers en stijltangen

Het zal je misschien verbazen maar gezonde voeding heeft een grote impact op jouw haar. Het is bijvoorbeeld belangrijk om voldoende calorieën in te nemen om jouw haar zowel gezond te houden als het te laten groeien. Ik heb het onder andere over noten, zaden, peulvruchten, mager vlees en vis.

Tot slot bespreek ik ook de verschillende vitaminen die belangrijk zijn voor gezonde haren. Ik leg jullie het belang uit van Vitamine A, Vitamine B, Vitamine C, Vitamine D, Vitamine E, Selenium en Zink.


Een vraag insturen of shownotes raadplegen? Dat kan allemaal op www.dokterservaas.be/podcast.

Disclaimer: Deze content is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden en vormt geen medisch advies of professionele dienstverlening. De verstrekte informatie mag niet worden gebruikt voor het diagnosticeren of behandelen van een gezondheidsprobleem of ziekte, en wie persoonlijk medisch advies wil, moet een arts raadplegen. Vraag altijd het advies van uw arts of andere gekwalificeerde zorgverlener over een medische aandoening. Negeer nooit professioneel medisch advies of stel het inwinnen ervan nooit uit.